עוברים דירה

הובלות, מובילים וסידורים שבינהם

כיום, למרות שחלום הדירה הופך להיות רחוק יותר, זוגות צעירים עדיין לא ממש מוותרים עליו ומנסים לגשש את דרכם על מנת שיוכלו להיות בעלי דירה ולא להזדקק יותר לחסדיהם של בעלי הבית. כמובן, שברוב המקרים למי שלא בא ממשפחה מבוססת מאוד קיים הצורך לקנות בית בכוחות עצמו ועל מנת לעשות זאת יש צורך בנטילת משכנתא.

בטרם לוקחים משכנתא, חשוב לדעת כמה דברים על כל התהליך ועל המונח עצמו, שכן במידה ונוטלים את המשכנתא בצורה נבונה, ניתן לחסוך בטווח הארוך מאות אלפי שקלים. ידע במקרים הללו הוא תמיד כוח, שכן לבוא לבנק למשכנתאות ללא הידע המתאים עשוי לגרום לקבלת החלטה לא נכונה במיוחד כאשר הזמן דוחק ורוצים לסגור את הנושא כמה שיותר מהר.

באופן כללי, הכוונה למונח משכנתא, מתייחס לכך שנוטלים הלוואה מהבנק בתמורה לרכישת נכס כלשהו (לרוב מדובר על נכס למגורים), כאשר החזרת ההלוואה מתפרסת על פני שנים ארוכות ובהחזרים חודשיים קבועים. כל עוד לא מוחזרת כל ההלוואה לבנק, הנכס עדיין משועבד אליו.

את המשכנתא עצמה לא נוטלים מהבנקים "הרגילים" אלא מהבנקים למשכנתאות שעוסקים אך ורק במתן הלוואות משכנתא. כמובן, שהבנק עצמו רוצה להרוויח מהמשכנתא ולכן הוא לוקח עליה ריבית לאורך השנים. יש כמה מסלולי משכנתא מהם ניתן לבחור (מסלול צמוד מדד, מסלול לא צמוד מדד וכדומה).

הכוונה במסלולים צמודי מדד או שאינם צמודי מדד הנם בכך שמדובר על משכנתאות הצמודות למדד המחירים לצרכן בישראל שבפועל משקף את עלות המוצרים הנמכרים בישראל . המסלול של המשכנתאות הצמודות למדד הינו המסלול הפופולרי יותר בקרב נוטלי המשכנתאות.

כמובן, שהבנק לא מחלק משכנתא לכל אחד ולא ניתן לקחת משכנתא של מאה אחוז, אלא יש צורך בהצגת הון עצמי בטרם נוטלים את המשכנתא. כיום ההנחיות של בנק ישראל שיש צורך בהצגת 30% הון עצמי ממחיר רכישת הדירה: כלומר לרוכשים דירה במחיר של מיליון ₪ יש צורך בהצגת 300,000 ₪. הבנקים גם לא יאשרו משכנתאות שלא בהתאם ליכולות של הזוג (כלומר ההכנסה החודשית).

חשוב לציין, כי אין מניעה להשתמש בשירותים של יועץ משכנתאות שמכיר את העבודה וידע תמורת שכר הטרחה למצוא את מסלול המשכנתא הטוב ביותר.